Anatolija Danilāna "labie" un "sliktie"

Trešdien, 2. martā, Ikšķiles novada Veselības un sociālo lietu pārvaldē notika ārsta gastroenterologa, profesora, Latvijas Gastroendologu asociācijas prezidenta Anatolija Danilāna lekcija ''Dzīvo ilgi un laimīgi''. Lekcijā pieredzējušais un dzīvespriecīgais ārsts sniedza īsu ieskatu jaunākajos atklājumos par veselīgu dzīvesveidu.

Ievaddaļā Danilāna kungs, ērtības labad, produktus iedalīja divās naidīgās nometnēs – ''labajos'' un ''sliktajos'' zēnos.

Profesors produktus, kurus ieteicams mērenās devās iekļaut uzturā, nosauca par ''labajiem'' zēniem:

  • šķiedrvielas

Pirmā paveida šķiedrvielas – baktēriju ietekmē tiek sadalītas – auzas, kartupeļi, pākšaugi, dārzeņi zaļbarības veidā, augļi zaļbarības veidā.

Otrā paveida šķiedrvielas – netiek sagremotas – kviešu klijas, linsēklas, ceļmallapas, skujas, nātres.

  • tauki

Piemēram, speķis un taukvielas.

  • piens, arī sviests, krējums
  • olas
  • kafija

Kofeīnu saturošā kafija stiprina aknas, pasargā kafijas dzērējus no aknu un resnās zarnas vēža, mazina (nevis palielina!) asinsspiedienu, dziedē asinsvadus.

  • asie pipari

Pipari ne vien svilina, bet arī ārstē.

  • D vitamīns

Pierādīts, ka D vitamīns ne tikai stiprina kaulus, bet arī dziedē aknas, sirdi un asinsvadus. D vitamīns atrodams mencu aknu eļļā, lašos, augos, šitaki sēnēs.  Mūsu apstākļos ar ēdienu uzņemtā D vitamīna nepietiek, jāražo pašiem – sauļojoties, pastaigājoties ārā arī mākoņainā laikā.

  • omega 3 taukskābes
  • ūdens

Organismam ļoti vajadzīga substance, bet sevi nav jānomoka ar ūdens dzeršanu. Ja bez īpašas piepūles  diennaktī  var izdzert 1,5 – 2 litrus ūdens, tad dariet to.

''Sliktie'' zēni:

  • omega 3 taukskābes ( ja ēdiens tiek kulināri apstrādāts)

Margarīns, augu eļļas

  • cukuri
  • ar uzturu uzņemtās kalorijas
  • vārāmā sāls (pārlieku liels daudzums)
  • alkohols un smēķis

Lekcijas turpinājumā ārsts pierādīja, ka neviena diēta nedos vēlamos rezultātus bez fiziskām aktivitātēm, pieminot kaulu šūnu- osteoblastu radīto osteokalcīnu, kas sintezējas tikai fiziskas slodzes laikā. Tas, savukārt, pretojas II tipa cukura diabētam, asinsvadu sklerozes, aknu bojājumu atttīstībai, vēzim.

Nobeigumā Danilāna kungs secināja, ka veselīgas un ilgas dzīves pamatā ir pareizs un pilnvērtīgs uzturs, fiziskā aktivitāte, saules gaisma, medikamentu lietošanas vietā - dzīvesveida maiņa, sirsnīgs smaids un labs garastāvoklis.

Šīs lekcijas tēma sīkāk izklāstīta Anatolija Danilāna jaunajā grāmatā ''Jaunas un vecas ziņas par ilgu un laimīgu dzīvošanu" .


Pievieno komentāru

Veselība