Jaunieši Latvijā uzņēmējdarbību uztver pozitīvāk nekā citi 1

Latvijā vispozitīvāk noskaņotie pret uzņēmējdarbību ir jaunieši vecumā no 15 līdz 29 gadiem, atklāts ''Amway'' jaunākajā globālajā uzņēmējdarbības pētījumā (AGER). Turklāt lielākā daļa nākotnē sevi vēlētos redzēt kā uzņēmējus un uzskata, ka viņiem piemīt uzņēmējiem nepieciešamās īpašības.

AESI indekss rāda, ka gandrīz 9 no 10 jauniešiem (86%) uzņēmējdarbību vērtē pozitīvi, turklāt 7 no 10 savu biznesu vērtē kā vēlamu karjeras attīstības ceļu. Tajā pašā laikā vien nedaudz vairāk par pusi jauniešu šajā vecumā atzīst, ka tiešām var iedomāties sevi uzsākam paši savu biznesu un tikai 48% apgalvo, ka Latvijas sabiedrība ir uzņēmējiem pretimnākoša.

Pārliecība par savām spējām

Puse jauniešu uzskata, ka viņiem piemīt vajadzīgās prasmes un resursi, lai pievērstos uzņēmējdarbībai. Tas ir augstākais rādītājs starp visām vecuma grupām. Tajā pašā laikā vien 40% ir noturīgi pret sociālo spiedienu, norādot, ka draugi vai ģimene nevarētu viņus atrunāt no sava biznesa izveidošanas.

Viņuprāt, tā ir iespēja būt neatkarīgiem no darba devēja un virzīt pašiem savus plānus – tā norādījis pat katrs otrais respondents vecumā no 15 līdz 29 gadiem. Četriem no desmit ir būtiski, ka savs bizness ļauj realizēt idejas un sniedz papildu ienākumu iespējas.

Vienlaikus 60% jauniešu atzīst, ka viņus tomēr biedē bailes no neizdošanās. Bažas visbiežāk rada potenciālas finansiālas problēmas, kas var novest līdz bankrotam, ekonomiskās krīzes iespējamība un juridiskās sekas.

“Izaicinājums ir pozitīvo attieksmi pārvērst reālās aktivitātēs. Tas nozīmē veicināt uzņēmējdarbību dažādos izglītības sistēmas līmeņos – attīstīt studentu prasmes un rosināt pareizo attieksmi pret to. Jauniešiem jāsaprot, ka savs bizness ir potenciāls karjeras ceļš un neveiksme nav katastrofa – lai gan par to pārliecināt var būt grūti,” saka profesors Anders Pālzovs (Anders Paalzow), Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) rektors. “Latvijā ir jārada arī tāda vide, kas ambicioziem un uzņēmīgiem jauniešiem rada sajūtu, ka tieši šeit viņi var attīstīt savas idejas.”

Jaunības maksimālisms arī biznesā

AGER pētījums, kas veikts jau sesto reizi, liecina, ka līdz ar gadiem entuziasms par uzņēmējdarbību mazinās – ja vecumā no 15 līdz 29 gadiem pat 86% ir labvēlīgi noskaņoti, tad vecumā no 30 līdz 59 gadiem tādu ir jau 83%, bet virs 60 gadiem – 78%.

Tāpat arī jaunieši vairāk nekā gados vecāki cilvēki ar uzņēmējiem saista tādas iespējams idealizētas īpašības kā dzīves baudīšana, jaunu lietu apgūšana, citu cilvēku vadīšana un iespaida atstāšana, piedzīvojumi un risks.

21 gadu vecais Pēteris Potapovs, kurš darbojas kā līdzautors projektā Bookmount, atklāj: “Mēs – jaunieši – sapņojam vairāk, un, kas ir vēl būtiskāk, šiem sapņiem ticam! Drīzāk jāuzdod jautājums, vai un kā rīkojamies, lai tos piepildītu. Cilvēki, kuri jau daļu mūža pavadījuši algotā darbā, uzņēmējdarbību, iespējams, uztver kā apdraudējumu savai stabilajai pozīcijai, kas nenesīs ienākumus pietiekami ātri. Turpretī jauniešiem ir mazāk ko zaudēt, un arī šī brīža ērtību trūkums motivē sasniegt vairāk.”

Kopumā Latvijā attieksme pret uzņēmējdarbību vairāk līdzinās Skandināvu valstīm. Latvijā tā tiek uztverta pozitīvāk (81%) nekā vidēji pasaulē (75%) un Eiropā (72%). No Eiropas valstīm vispozitīvāk uzņēmējdarbību vērtē tādas ziemeļu valstis kā Dānija (96%), Norvēģija (94%), Zviedrija un kaimiņvalsts Igaunija (91%), negatīvāk – Rumānija un Bulgārija (54%). Puse Latvijas iedzīvotāju var iedomāties sevi uzsākam biznesu, salīdzinoši pasaulē – 43%, Eiropā –  38%.

 

Pievieno komentāru

Komentāri 1

Lietotāju raksti