Koncentrēti par biznesu

"Programmu veidojām tādu, kāda mums pašiem patiktu. Iespējams, tāpēc tai arī bija tāda atsaucība," nupat noslēgušos jauniešu biznesa izaugsmes programmu Izrāviens vērtē tās īstenotāja – Ogres 1. vidusskolas 11. klases skolniece Alīna Anete Birnika, kura to paveikusi kopā ar vienaudžu komandu. Programmā 15–19 gadu veci vidusskolēni trīs nedēļu garumā sacentās par 500 eiro lielu naudas balvu savas biznesa idejas realizēšanai, kā arī attīstīja uzņēmējdarbības prasmes un izpratni par biznesa būtību. Alīna atzīst, ka šāda veida iespēju – īsā laikā fokusēti aptvert biznesa esenci saistībā ar vēl visai "zaļām" biznesa idejām – skolēniem Latvijā ir visai maz. Ir Junior Achievement Latvija skolēnu mācību uzņēmumu programma, taču dalība tajā ir ilga, biznesa inkubatori vairāk tēmēti uz studentiem, savukārt no līdzīgiem īsa un intensīva formāta projektiem jauniešu biznesa stimulēšanai Izrāviens šajā mācību gadā, šķiet, sanācis visplašākais.

Gribēja dot kaut ko atpakaļ

Izrāviena organizatorei Alīnai kopā ar skolasbiedreni Zani Plaudi ir savs veiksmīgs mācību uzņēmums Rainy Art, kas ražo bērnu lietusmēteļus un jau pelna. Meitenes ar to pērn ieguva 1. vietu Latvijas skolēnu mācību uzņēmumu konkurencē un pārstāvēja mūsu valsti arī starptautiskajā skolēnu mācību uzņēmumu konkursa finālā Šveicē, kur saņēma līderības balvu. "Visā šajā procesā bija iesaistīti ļoti daudzi cilvēki, man tā bija nenovērtējama pieredze, kas ļoti palīdzēja, tāpēc gribējās kaut ko dot arī atpakaļ. Izlēmu organizēt pati savu biznesa attīstības programmu, turklāt gan jauniešiem, kam jau ir biznesa ideja, gan skolēniem bez pieredzes, kam par uzņēmējdarbību ir pirmā dzirdēšana. Likās vērtīgi vienot ļoti dažādus jauniešus, ļaut viņiem sakontaktēties, jo arī biznesā kontakti izšķir daudz ko," par Izrāviena mērķi stāsta Alīna. 

Marta vidū programmai pieteicās jauniešu komandas 2–4 cilvēku sastāvā. Izrāviena pirmajā kārtā programmā uzņemtās komandas LIAA Ogres Biznesa inkubatorā strādāja ar Rīgas Ekonomikas augstskolas sagatavotajiem uzdevumiem, konsultējās ar mentoriem – veiksmīgiem uzņēmējiem – un uzklausīja uzņēmīgu jauniešu iedvesmas stāstus. Otrajā posmā komandas devās attīstīt savu ideju starptautiskās apmācībās Somijā, kur mācījās to pareizi formulēt un izvērtēt tās konkurētspēju, kā arī konsultējās ar mentoriem no Latvijas, Igaunijas un Somijas. Savukārt 18. aprīlī notikušajā Izrāviena finālā komandas prezentēja savu biznesa ideju žūrijai un iedvesmojās no pieredzējušiem uzņēmējiem.

Programma tika īstenota, sadarbojoties ar Ogres novada uzņēmēju biedrību, Rīgas Ekonomikas augstskolu, Ogres novada pašvaldību, Altum, Lielvārdes, Ropažu novada uzņēmēju biedrību, LIAA Ogres Biznesa inkubatoru un citiem atbalstītājiem, un Alīna priecājas, ka viss sanācis pat labāk, nekā iecerēts, lai gan gadījies arī pa kādam steigšus risināmam pārsteigumam, piemēram, trūkstošu 50 krēslu sagādāšana īsi pirms pasākuma. Programmā izdevies piesaistīt labus partnerus, daudzus sekmīgus uzņēmējus, izdevies arī mārketings, jo saņemts negaidīti daudz jauniešu komandu pieteikumu – 56. Bet visvairāk Alīna ir gandarīta, ka projekts, lai arī īss un koncentrēts, tomēr ir tālejošāks par šīm trim nedēļām. Dalībnieki sākuši savstarpēji sadarboties, turklāt var turpināt attīstīt savas idejas starptautiskās Startup Passion programmas ietvaros. Vai Izrāviens notiks arī nākamgad, Alīna gan vēl nemāk teikt – viņa tad būs 12. klasē un nezina, vai visam pietiks laika.

Lietotnes, kurpju apvalki

No 56 pieteiktajām biznesa idejām programmā tika uzņemtas 12, bet līdz finālam nonāca vien 10. "Tas rāda, cik komandas pašas ir biznesam gatavas, un ir labi, ka to saprot jau agrīnā posmā," Alīna uzskata, bet uzsver, ka visas ieceres bijušas ļoti kvalitatīvas un finālā katras komandas spēks bijis kaut kas savs. Ideju attīstības stadijas gan atšķīrušās – sākot no pirmajām aprisēm un beidzot ar gataviem prototipiem.

Starp 10 labākajām jauniešu piedāvātajām iecerēm ir lietotne, kas saved kopā darba devējus un darba meklētājus, galda spēle par Latviju, izglītojošu spēļu ražošana, kurpju apvalki, ko nēsāt slapjā laikā, lietotne un interneta vietne ar aktivitāšu ieteikumiem konkrētu reģionu apceļotājiem. Izrāviena dalībnieki gatavi ražot modernas gaismas kubu lampas, īpaša dizaina attīstošus rakstāmgaldus bērniem, apdrukātas zeķes un kreklus, kā arī virtuves dēlīša un virtuves svaru apvienojumu. Trešo vietu programmas finālā žūrija piešķīra Kristīnes Skujas un Normunda Skrebeļa komandai Be Colorful, kas piedāvā kvalitatīvus apgrieztos lietussargus, kuri, pēc lietus ienesti telpās, saliktā veidā nepadara slapjus apkārtējos objektus. Otro vietu izcīnīja komanda AP Cajon Drums – Annamarija Pumpura, Krists Kristiāns Ratseps, Emīls Ukass un Roberts Milnis. Viņi ražo kahonus – mūzikas instrumentus, kas ir ar rokām bungojami finiera saplākšņa paralēlskaldņi.

Bet uzvaras laurus plūca Līvas Arakas un Amandas Andersones komanda KoKo, kuras biznesa ideja ir no dabas materiāliem (bērza stumbra ripas un zariem) darinātas lampas, kas ir gan dizaina priekšmeti, gan žurnālu statīvi. Izrāviena organizatore Alīna raksturo, ka meiteņu trumpis bijis viņu komanda: "Ar to arī viņas visus paņēma – saliedētas, pārliecinātas, ar ticību tam, ko dara, nedarbojas tikai naudas dēļ, ir ar skaidru vīziju par nākotni, ko grib panākt. Biznesa ideja vēl jāattīsta, bet ticu, ka par viņām vēl dzirdēsim."

Lai paskatītos – kas sanāks

Pašām uzvarētājām 1. vieta bijis liels pārsteigums. "Vispār par to nedomājām un jau iekļūšanu programmā uztvērām kā panākumu. Pārējās komandas bija ļoti spēcīgas, dažas jau sasniegušas tādu pusprofesionālu līmeni. Bet laikam uzrunāja mūsu ideja un arī veids, kā to prezentējām – tādā jautrā gaisotnē. Mēs ar Līvu jau 10 gadus esam labākās draudzenes, esam laba komanda," spriež Amanda. Abas mācās Rīgas Centra humanitārās vidusskolas 10. klasē, Līva aktīvi sporto, Amanda ir vairāk radošs cilvēks, kam patīk māksla un kultūra, bet abām ir daudzpusīgas intereses, un meitenes daudz kur piedalās un iesaistās. Izrāvienam gan pieteikušās spontāni, un tas ir viņu pirmais mēģinājums ar biznesu saistītā projektā. Ideja par zaru lampām radusies, ekonomikas stundā pildot uzdevumu izdomāt produktu no piedāvātajiem materiāliem. Klasei lampas patikušas, un skolotāja pamudinājusi startēt Izrāvienā. "Vienmēr jau vajag kādu, kas pastumj, piespiež sākt," smaida Līva. Viņa atklāj, ka programmā pieteikušās pieredzes gūšanas, veiksmīgu cilvēku pieredzes stāstu dēļ, kā arī lai paskatītos – kas sanāks.

Skolnieces atzīst, ka projekts viņām devis ļoti daudz. Amanda min pieredzi, kas atšķiras no skolas solā uzzinātā, angļu valodas praktizēšanu Somijas brauciena laikā, iedvesmošanos no biznesa veiksminiekiem, kā arī sapratnes gūšanu, ko reāli nozīmē veidot biznesu. Līva uzsver kontaktus ar cilvēkiem, kas, meitenēm par pārsteigumu, jau pieteikušies palīdzēt īstenot viņu ieceri, savukārt Somijā sastaptie ļaudis piedāvā dalību gan vasaras nometnē, gan būtkampā biznesa idejas tālākai izvēršanai. "Projekts arī pamudināja sākt savu ideju attīstīt, turklāt tagad, neatliekot," saka Līva. Lampām patlaban ir viens prototips, jau tuvākajos plānos ietilpst trīs jaunu modeļu izstrāde un testēšana ar pircējiem, darbnīcas izveidošana un komandas paplašināšana, bet vēlāk, iespējams, taps arī interneta platforma, kur lampas varēs gan pirkt, gan pēc paša gaumes dizainēt.

Dalība Izrāvienā bijusi liels darbs, gatavošanās idejas prezentācijai prasījusi laiku un pūles. Līva stāsta, ka daļa vērtētāju, kam patīk daba, ar KoKo ideju aizrāvušies uzreiz, savukārt otra daļa uzdevuši pretjautājumus, ko nācies atspēkot. "Žūrijas jautājumi dzina stūrī, un tikai tad arī sākām apjaust, kur kaut ko pašas neesam līdz galam izdomājušas, izsvērušas. Bet kļuva skaidrs, ka vienmēr ir jābūt savam viedoklim un nedrīkst apmulst," Līva teic un piebilst, ka arī pieredzējušie uzņēmēji stāstījuši – tās veiksmīgākās biznesa idejas nereti sākas puspajokam.

Pievieno komentāru

Jaunieši